Statut Stowarzyszenia Elektryków Polskich - uchwalony w dniu 22 czerwca 2017 r. w Warszawie
PREAMBUŁA
Stowarzyszenie Elektryków Polskich kontynuuje rozpoczętą pod koniec XIX wieku
działalność społeczną elektryków polskich, stymulującą rozwój elektryki na ziemiach
polskich i sprzyjającą wykorzystaniu osiągnięć elektryki dla dobra Polski. Na silne
tendencje zjednoczeniowe w środowisku elektryków ich organizacje reagowały
pozytywnie.
Powstałe w 1919 roku Stowarzyszenie Elektrotechników Polskich zmieniło
w 1928 roku statut oraz nazwę na Stowarzyszenie Elektryków Polskich i stało się
ośrodkiem jednoczącym elektryków. Działające mniejsze stowarzyszenia elektryków z
własnej inicjatywy rozwiązały się, umożliwiając scalenie działalności i członkostwa. W
1929 roku nastąpiło włączenie do Stowarzyszenia Elektryków Polskich członków
Stowarzyszenia Radiotechników Polskich, a w 1939 roku Związku Polskich Inżynierów
Elektryków i Stowarzyszenia Teletechników Polskich.
Stowarzyszenie Elektryków Polskich kontynuuje te tradycje i dąży do integracji
wysiłków elektryków w służbie Narodowi i w dziele ogólnoludzkiego postępu.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie Elektryków Polskich, zwane w skrócie SEP, jest pozarządową organizacją
twórczą o charakterze naukowo-technicznym działającą na rzecz społeczeństwa oraz
swoich członków. SEP stanowi dobrowolne zrzeszenie elektryków wszystkich specjalności
oraz osób, których działalność zawodowa wiąże się z szeroko rozumianą elektryką, a
także osób prawnych zainteresowanych jego działalnością.
§ 2
- Zakres działalności SEP obejmuje: elektrotechnikę, energetykę, elektroenergetykę,
elektronikę, radiotechnikę, optoelektronikę, bionikę, techniki informacyjne,
informatykę, telekomunikację, automatykę, robotykę i inne dziedziny pokrewne.
- SEP prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej
granicami.
- Siedzibą SEP i jego zarządu głównego jest miasto stołeczne Warszawa.
- Działalność SEP, wszystkich jego władz i organów jest jawna.
§ 3
SEP ma osobowość prawną.
§ 4
- Terenowymi jednostkami organizacyjnymi SEP są oddziały, w których skład wchodzą
koła.
- Jednostkami organizacyjnymi SEP są: biuro SEP, komitety, sekcje, wydawnictwa,
podmioty działalności gospodarczej i inne jednostki specjalistyczne.
- Każda jednostka organizacyjna SEP działa na podstawie i zgodnie z niniejszym
statutem.
§ 5
- SEP opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich
spraw może zatrudniać za wynagrodzeniem prezesa SEP, a także pracowników, w
tym swoich członków.
- Zasady wynagradzania prezesa SEP ustala walny zjazd delegatów w regulaminie.
- W umowach między SEP a prezesem lub członkiem zarządu oraz w sporach z nimi,
stowarzyszenie reprezentuje odpowiednio członek głównej komisji rewizyjnej albo
członek komisji rewizyjnej oddziału, wskazany w uchwale właściwego organu.
§ 6
- SEP prowadzi działalność gospodarczą, z której dochody przeznacza na cele
statutowe. Działalność gospodarcza jest prowadzona przez stowarzyszenie lub przez
powołane w tym celu podmioty.
- SEP może być członkiem naukowych, technicznych i gospodarczych organizacji
krajowych i zagranicznych.
- SEP może być założycielem lub członkiem fundacji realizujących między innymi cele
określone w niniejszym statucie.
- SEP może tworzyć związki stowarzyszeń lub być ich członkiem.
§ 7
- Godłem SEP są stylizowane białe litery SEP na niebieskim tle, zamknięte białym
okręgiem. Wzorzec godła jest zamieszczony i opisany w księdze znaku. Godło
podlega ochronie prawnej.
- SEP posiada sztandar oraz odznakę członkowską.
- Za zasługi dla SEP lub szeroko pojętej elektryki mogą być nadawane: godność
członka honorowego i godność zasłużonego seniora, odznaki honorowe, medale oraz
inne wyróżnienia.
Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
§ 8
Cele SEP są następujące:
- propagowanie wykorzystywania elektryki dla wszechstronnego,
zrównoważonego rozwoju Polski, w tym wspomaganie rozwoju społeczeństwa
obywatelskiego,
- inicjowanie i popieranie twórczości naukowej i technicznej we wszystkich
dziedzinach elektryki oraz w dziedzinach pokrewnych;
- popularyzowanie elektryki, jej historii i twórców - szczególnie polskich, dbałość
o zabytki techniki, pamięć jej twórców, w tym o ich pomniki i groby;
- działanie na rzecz gospodarki energetycznej w zakresie: wytwarzania,
przetwarzania, przesyłania, dystrybucji i użytkowania paliw i energii we
wszystkich postaciach oraz eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci;
- działanie na rzecz rozwoju systemów informatycznych i telekomunikacyjnych
oraz społeczeństwa informacyjnego;
- oddziaływanie na jakość wyrobów, materiałów i usług elektrycznych oraz
upowszechnianie i ochrona praw konsumentów; popularyzacja bezpiecznego i
racjonalnego użytkowania wyrobów elektrycznych oraz energii elektrycznej;
- działanie na rzecz podnoszenia poziomu zawodowego elektryków poprzez
ustawiczne doskonalenie kwalifikacji: wiedzy, umiejętności i kompetencji
społecznych, co oznacza kształtowanie własnego rozwoju oraz odpowiedzialne
uczestniczenie w życiu zawodowym i społecznym z uwzględnieniem etycznego
kontekstu własnego postępowania; kształtowanie etyki zawodowej elektryków;
- rozpowszechnianie w społeczeństwie – szczególnie wśród młodzieży - wiedzy
specjalistycznej, kultury technicznej i ekologicznej, ochrony środowiska i
dziedzictwa przyrodniczego, w tym promowanie poszanowania energii;
- integrowanie środowiska elektryków i tworzenie przyjacielskich więzi członków
stowarzyszenia;
- rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami, w tym
z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami elektryków;
- ochrona zawodu i interesów członków SEP.
§ 9
SEP realizuje swoje cele przede wszystkim poprzez:
- działalność naukowo-techniczną, monitorowanie i rozpatrywanie zagadnień
naukowo-technicznych, prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych;
preferowanie innowacyjności w zgłaszanych postulatach dotyczących szeroko
rozumianej elektryki; publiczne wyrażanie opinii;
- reprezentowanie interesów zbiorowych swoich członków wobec organów władz
publicznych;
- współdziałanie z administracją rządową i samorządową, instytucjami
publicznymi, organizacjami zawodowymi oraz społecznymi, izbami
i stowarzyszeniami;
- wykonywanie zadań zlecanych przez organa administracji publicznej;
- inicjowanie ustanawiania, uchylania oraz nowelizacji norm i przepisów z
zakresu elektryki, wykonywanie i opiniowanie prac normalizacyjnych oraz
dotyczących terminologii elektrycznej;
- prowadzenie działalności gospodarczej w szczególności: badania jakości; oceny
zgodności; udzielanie rekomendacji i referencji; przyznawanie certyfikatu
innowacyjności; rzeczoznawstwo; doradztwo; udzielanie licencji dotyczącej
godła SEP; projektowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technicznych,
technologii i organizacji pracy; wykonawstwo i realizacje projektów; wydawanie
publikacji i czasopism naukowo-technicznych;
- oddziaływanie na treść programów i na metody nauczania elektryki, na praktyki
i staże zawodowe; prowadzenie akcji stypendialnych;
- ułatwianie członkom dostępu do informacji naukowych i technicznych oraz
korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych;
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, egzaminów; nadawanie
uprawnień zawodowych;
- prowadzenie szkoleń oraz weryfikowanie: wiedzy, umiejętności i kompetencji
społecznych w ramach wewnętrznego systemu potwierdzania kwalifikacji w SEP
przed wydaniem certyfikatów: wykładowcy SEP w dziedzinie wiedzy specjalistycznej oraz weryfikatora, rzeczoznawcy, specjalisty lub asystenta SEP w dziedzinie rzeczoznawstwa;
- współdziałanie z Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT
NOT) w weryfikowaniu i opiniowaniu wniosków: czynnych zawodowo inżynierów
elektryków o wydanie karty zawodowej inżyniera (Engineering Card), o nadanie
tytułu inżyniera europejskiego (EUR ING) i o tytuły FSNT NOT nadawane w
ramach jej wewnętrznego systemu potwierdzania kwalifikacji i umiejętności;
- uczestniczenie w działaniach na rzecz zintegrowanego systemu kwalifikacji
(ZSK);
- organizowanie: kongresów, konferencji, seminariów, sympozjów, narad,
odczytów, wystaw, konkursów, wycieczek, poradnictwa technicznego
i działalności klubowej, działalności kulturalnej oraz w zakresie kultury fizycznej
i sportu;
- działanie na rzecz rozwoju infrastruktury przyjaznej dla osób
niepełnosprawnych;
- dbałość o przestrzeganie zasad etycznego postępowania;
- promocję zatrudnienia i aktywizację elektryków pozostających bez pracy
i zagrożonych zwolnieniem z pracy; organizowanie i udzielanie pomocy
koleżeńskiej;
- podejmowanie działań w przypadku naruszenia interesów zawodowych
i materialnych członków SEP;
- nadawanie godności, odznak honorowych, medali i wyróżnień oraz zgłaszanie
wniosków w sprawie odznaczeń i nagród dla członków SEP.
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
- Członkami SEP mogą być osoby fizyczne i prawne.
- W SEP wyróżnia się następujące rodzaje członkostwa:
- zwyczajne;
- honorowe;
- wspierające.
§ 11
- Członkami zwyczajnymi mogą być:
- osoby z wykształceniem wyższym, których specjalność wyuczona lub działalność
zawodowa wiąże się z elektryką;
- studenci wyższych uczelni o specjalnościach związanych z elektryką;
- technicy wszystkich dziedzin elektryki;
- absolwenci oraz uczniowie dwóch ostatnich lat średnich szkół zawodowych
i słuchacze szkół pomaturalnych o specjalnościach związanych z elektryką;
- inne osoby, których osiągnięcia w dziedzinie elektryki lub działalność na rzecz
SEP uzasadniają przyjęcie.
- Członka zwyczajnego, na podstawie jego pisemnej deklaracji z poparciem dwóch
wprowadzających członków SEP, przyjmuje i rejestruje zarząd oddziału, a w
przypadku cudzoziemca niemającego miejsca zamieszkania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, przyjmuje i rejestruje zarząd główny.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego udziału w wyborach do władz SEP;
- przynależności do wybranego koła i sekcji, uczestniczenia w działalności
klubowej, a także kandydowania do innych jednostek organizacyjnych SEP;
- udziału w zebraniach, odczytach, konferencjach i innych imprezach SEP;
- korzystania z pomocy w podwyższaniu kwalifikacji zawodowych, w ochronie
praw twórczych i zawodowych, w działalności naukowo-technicznej,
w uzyskiwaniu zatrudnienia oraz z ulgowych opłat za usługi służące realizacji
celów statutowych SEP;
- występowania z wnioskami i postulatami do władz SEP;
- ubiegania się o tytuły i certyfikaty wydawane przez SEP i FSNT NOT.
- Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień statutu i udziału w realizacji celów SEP;
- czynnej działalności w jednostkach organizacyjnych, w których uczestniczy;
- przestrzegania zasad etycznego postępowania;
- opłacania składki członkowskiej, jeżeli nie jest z niej zwolniony.
- Utrata członkostwa zwyczajnego następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji zgłoszonej przez członka zarządowi oddziału, a w przypadku
cudzoziemca niemającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej – zarządowi głównemu;
- skreślenia z listy członków na mocy uchwały właściwego zarządu podjętej w
przypadku zalegania z opłatą składki członkowskiej powyżej 12 miesięcy;
- wykluczenia prawomocnym orzeczeniem sądu koleżeńskiego.
§ 12
- Członkiem honorowym SEP może zostać osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla
rozwoju elektryki lub SEP, która poddała się „Procedurze wyłaniania kandydatów do
godności członka honorowego SEP” i uzyskała jej pozytywny wynik.
- Godność członka honorowego SEP nadaje walny zjazd delegatów na wniosek zarządu
głównego, w tajnym głosowaniu większością 2/3 liczby głosów.
- Członek honorowy ma wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z
wyjątkiem obowiązku opłacania składki członkowskiej.
- Członkostwa honorowego może pozbawić walny zjazd delegatów na wniosek
głównego sądu koleżeńskiego.
§ 13
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna zainteresowana
działalnością SEP i wspierająca je materialnie lub organizacyjnie.
- Członka wspierającego na podstawie pisemnej deklaracji lub umowy przyjmuje
i rejestruje zarząd oddziału.
- Członka wspierającego – osobę prawną z zakresu działalności SEP o charakterze
ogólnokrajowej infrastruktury lub globalnym, na jego wniosek, przyjmuje i rejestruje
zarząd główny. Nie ogranicza to prawa zarządu oddziału SEP do przyjmowania i
rejestrowania jako członka wspierającego działających na jego terenie: filii, oddziału
lub biura lokalnego takiej osoby prawnej.
- Członek wspierający ma prawo do:
- udziału przedstawiciela członka wspierającego – osoby prawnej w walnym
zgromadzeniu oddziału (WZO) lub walnym zjeździe delegatów (WZD) na
zasadach ustalonych odpowiednio przez zarząd oddziału lub zarząd główny;
- udziału w imprezach naukowo-technicznych organizowanych przez jednostki
SEP;
- uzyskania referencji SEP do ofert przetargowych oraz przy zgłaszaniu akcesu do
organizacji krajowych i zagranicznych;
- korzystania z pomocy SEP w zakresie podwyższania kwalifikacji zawodowych
swojego personelu;
- korzystania z pomocy SEP w ochronie praw i interesów zawodowych;
- korzystania z preferencyjnych warunków reklamowania się w wydawnictwach
i na stronie internetowej SEP;
- zgłaszania propozycji do programu działania SEP;
- delegowania swoich przedstawicieli do udziału w zebraniach jednostek
organizacyjnych i jednostek naukowo-technicznych SEP na ich zaproszenie;
- używania tytułu „członek wspierający SEP” przy nazwie firmy i w swoich
materiałach informacyjnych i marketingowych.
- Utrata członkostwa wspierającego następuje na skutek:
- rezygnacji zgłoszonej na piśmie właściwemu zarządowi;
- skreślenia na mocy uchwały właściwego zarządu w przypadku niewywiązywania
się z zobowiązań wymienionych w ust. 1.
Rozdział IV. Władze naczelne i organa
§ 14
- Władzami naczelnymi są:
- walny zjazd delegatów, zwany w skrócie WZD;
- zarząd główny, zwany w skrócie ZG.
- Naczelnym organem kontrolnym jest główna komisja rewizyjna, zwana w skrócie
GKR.
- Naczelnym organem orzekającym w sprawach o naruszenie przez członka SEP
postanowień statutu lub zasad etycznego postępowania jest główny sąd koleżeński,
zwany w skrócie GSK.
- Organami opiniodawczymi są: rada prezesów, zwana w skrócie RP i rada naukowotechniczna, zwana w skrócie RNT.
- Organem doradczym i roboczym WZD jest komisja wyborcza, zwana w skrócie KW.
- Organami doradczymi i roboczymi ZG są centralne komisje, rady i zespoły, których
problematykę i zakres prac określa ZG w ich regulaminach.
Walny zjazd delegatów
§ 15
- WZD jest najwyższą władzą w SEP.
- WZD może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
- W WZD biorą udział z głosem stanowiącym członkowie honorowi SEP i wybrani
według ustaleń ZG delegaci oddziałów oraz na zasadach ustalonych przez ZG z
głosem stanowiącym lub doradczym przedstawiciele członków wspierających – osób
prawnych. Liczba przedstawicieli członków wspierających z głosem stanowiącym nie
może przekraczać 10% ogólnej liczby osób z głosem stanowiącym na WZD.
- W WZD biorą udział z głosem doradczym członkowie: ZG, GKR, GSK i KW,
przewodniczący komitetów, przewodniczący centralnych kolegiów sekcji, dyrektorzy
podmiotów działalności gospodarczej, redaktorzy naczelni ogólnokrajowych czasopism
SEP oraz goście zaproszeni przez ZG.
§ 16
- Zwyczajny WZD jest zwoływany przez ZG w II kwartale ostatniego roku
kalendarzowego kadencji władz naczelnych.
- ZG zawiadamia osoby z głosem stanowiącym na WZD o terminie, miejscu i porządku
obrad co najmniej na 4 tygodnie przed datą WZD.
- Do kompetencji WZD należy:
- uchwalanie kierunków działalności SEP;
- rozpatrywanie sprawozdania ZG z działalności SEP, w tym z działalności własnej ZG oraz sprawozdań: GKR, GSK i KW;
- ocena działalności SEP i rozpatrzenie wniosku GKR w sprawie absolutorium dla zarządu głównego;
- wybór prezesa SEP oraz członków: ZG, GKR, GSK i KW;
- uchwalanie zasad etycznego postępowania członków SEP;
- uchwalanie regulaminów: WZD, ZG, GKR, sądów koleżeńskich obu instancji, KW, rady prezesów i rady naukowo-technicznej;
- uchwalanie regulaminu wynagradzania członków ZG i ZO;
- uchwalanie „Procedury wyłaniania kandydatów do godności członka honorowego SEP”;
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego SEP;
- uchwalanie regulaminu nadawania godności zasłużonego seniora SEP;
- rozpatrywanie zaskarżonych uchwał ZG;
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu się SEP.
§ 17
- Nadzwyczajny WZD, zwany w skrócie NWZD, jest zwoływany przez ZG z inicjatywy
własnej, na wniosek GKR, rady prezesów lub co najmniej 1/2 liczby osób z głosem
stanowiącym.
- Wniosek o zwołanie NWZD należy złożyć zarządowi głównemu na piśmie, podając
proponowany porządek obrad.
- ZG jest zobowiązany zwołać NWZD w okresie nie dłuższym niż 8 tygodni od dnia
otrzymania wniosku.
- NWZD obraduje nad sprawami, dla których został zwołany, chyba że większością co
najmniej 2/3 liczby głosów, przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób z głosem
stanowiącym, włączy inne sprawy do porządku obrad.
Zarząd główny
§ 18
- Zarząd główny kieruje działalnością SEP w okresie między walnymi zjazdami
delegatów zgodnie ze statutem SEP, uchwałami WZD i regulaminem ZG.
- W skład ZG wchodzą prezes SEP i nie więcej niż 15 członków.
- Na wniosek prezesa SEP zarząd główny wybiera ze swego grona wiceprezesów SEP,
skarbnika SEP i sekretarza ZG SEP.
- ZG spośród swoich członków może utworzyć prezydium oraz określić jego skład
i kompetencje. Podejmowanie decyzji przez prezydium, niewymagających uchwały
ZG, może dotyczyć spraw wyszczególnionych w ust. 5 pkt: 1, 8, 12 i 13 oraz innych
określanych każdorazowo w uchwałach ZG.
- Do obowiązków i kompetencji zarządu głównego należy:
- zarządzanie majątkiem oraz tworzenie i likwidowanie funduszy SEP;
- uchwalanie zasad gospodarki finansowej i działalności gospodarczej;
- uchwalanie jeden raz w kadencji wysokości składki członka zwyczajnego, zasad
jej opłacania i podziału, a także wysokości odpisu od przychodów oddziałów na
rzecz budżetu centralnego;
- uchwalanie rocznych planów działalności i budżetów;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności SEP;
- powoływanie i rozwiązywanie: oddziałów, komitetów, centralnych kolegiów
sekcji, centralnych komisji i zespołów, podmiotów działalności gospodarczej,
wydawnictw oraz innych jednostek organizacyjnych podległych ZG;
- powoływanie i odwoływanie: przewodniczących i członków centralnych komisji i
zespołów, przewodniczących i członków rad nadzorczych, dyrektorów
podmiotów działalności gospodarczej, dyrektorów wydawnictw i naczelnych
redaktorów czasopism SEP;
- ustalanie regulaminów: biura SEP, centralnych komisji i zespołów, podmiotów
działalności gospodarczej, nadawania odznak honorowych, medali i innych
wyróżnień oraz zatwierdzanie regulaminów: komitetów, centralnych kolegiów
sekcji i innych regulaminów ogólnostowarzyszeniowych;
- podejmowanie uchwał w sprawach:
a) członkostwa SEP w organizacjach naukowych, technicznych i gospodarczych
oraz wyboru przedstawicieli SEP do tych organizacji;
b) ustanawiania i likwidacji fundacji oraz tworzenia spółek prawa handlowego;
c) tworzenia związków stowarzyszeń lub przystępowania do nich;
d) uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego i dostosowania SEP do
wymagań obowiązujących w takiej organizacji;
- występowanie do WZD o nadanie godności członka honorowego SEP;
- nadawanie godności zasłużonego seniora, odznak honorowych, medali i innych
wyróżnień;
- występowanie z wnioskami o nadanie odznaczeń państwowych i innych;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji
innych władz SEP.
- Uchwały w sprawach wymienionych w ust. 5 pkt: 2, 3, 4 i 10 są podejmowane przez
ZG po uzyskaniu opinii rady prezesów. Opinie RP wymienione w pkt.: 3 i 10 są dla
ZG wiążące.
§ 19
- Prezes SEP kieruje działalnością ZG i jego prezydium, a w okresach pomiędzy
posiedzeniami tych gremiów, stosownie do przysługujących mu uprawnień,
podejmuje niewymagające uchwały ZG decyzje w zakresie zwykłego zarządu.
- Prezes SEP lub z jego upoważnienia wiceprezesi i inne osoby reprezentują SEP.
Główna komisja rewizyjna
§ 20
- W skład GKR wchodzi nie więcej niż 9 członków, którzy wybierają ze swego grona
przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Do obowiązków i kompetencji GKR należy:
- dokonywanie okresowych kontroli działalności merytorycznej i finansowej ZG,
jednostek organizacyjnych SEP, a na podstawie porozumienia ZG z GKR
dokonywanie kontroli terenowych jednostek organizacyjnych w zakresie
zgodności ich działania z przepisami prawa, statutem i uchwałami WZD;
- ocena rocznych sprawozdań finansowych SEP i uchwał dotyczących podziału
zysku lub pokrycia straty, ocena działalności i sprawozdań ZG oraz pracy
poszczególnych członków ZG;
- coroczne, pisemne lub drogą elektroniczną, przedstawianie wyników ocen, o
których mowa w pkt. 2, zarządowi głównemu i informowanie o nich osób z
głosem stanowiącym na WZD;
- składanie sprawozdań na WZD i zgłaszanie wniosku w sprawie absolutorium dla
ZG; GKR ma prawo odmiennie wnioskować w sprawie absolutorium w
odniesieniu do wskazanych przez nią członków ZG;
- wnioskowanie o zwołanie NWZD oraz w sprawie zmian statutu.
Główny sąd koleżeński
§ 21
- W skład GSK wchodzi 7 członków, którzy ze swego grona wybierają
przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- GSK orzeka, jako sąd drugiej instancji, w przedmiocie odwołań od orzeczeń sądów
koleżeńskich oddziałów; orzeczenia te są prawomocne.
- Regulamin sądów koleżeńskich obu instancji określa: zadania i organizację pracy,
właściwość sądów, procedury postępowania, terminy, sankcje oraz tryb wnoszenia i
rozpatrywania odwołań od orzeczeń zgodnie z zasadą dwuinstancyjności.
Rada prezesów
§ 22
- W skład rady prezesów wchodzą: prezes SEP i prezesi oddziałów.
- Do kompetencji rady prezesów należy:
- wydawanie dla ZG opinii w sprawach wymienionych w § 18 ust. 6;
- opiniowanie spraw ujętych w regulaminie rady prezesów;
- wybór dziekana RP zgodnie z postanowieniami regulaminu RP, który określa
również jego obowiązki i uprawnienia;
- wnioskowanie do ZG o zwołanie NWZD większością 2/3 składu rady prezesów.
- Posiedzenia rady prezesów odbywają się co najmniej dwa razy w roku.
- Obradom rady prezesów przewodniczy prezes SEP.
Komisja wyborcza
§ 23
- Komisja wyborcza wybierana przez WZD działa w okresie kadencji, jest autonomiczna
i podlega wyłącznie WZD.
- Komisja wyborcza składa się z 9 członków SEP reprezentujących: oddziały, komitety,
centralne kolegia sekcji oraz członków honorowych. Członkiem komisji wyborczej
może być osoba o dużym autorytecie i obdarzona zaufaniem ogółu członków SEP.
- Zadaniem komisji wyborczej jest inicjowanie i zbieranie zgłoszeń kandydatów do
naczelnych władz i organów wybieranych przez WZD oraz przedstawianie
kandydatów podczas WZD.
- Szczegółowe zasady organizacji i działania komisji wyborczej określa regulamin
uchwalony przez WZD.
Biuro SEP i sekretarz generalny
§ 24
- Biuro SEP jest jednostką organizacyjną obsługującą działalność stowarzyszenia.
Biurem SEP kieruje sekretarz generalny.
- Sekretarzem generalnym może być tylko członek SEP.
- Sekretarza generalnego, na wniosek prezesa SEP, powołuje zarząd główny uchwałą
podejmowaną w tajnym głosowaniu. Umowę z sekretarzem generalnym podpisuje
prezes SEP, który jest jego przełożonym.
- Sekretarz generalny powołany spośród członków władz i organów SEP z wyboru,
zawiesza w nich udział na okres pełnienia tej funkcji.
- Sekretarz generalny może być w każdym czasie odwołany uchwałą ZG podejmowaną
w tajnym głosowaniu.
Rozdział V. Oddziały i koła
§ 25
- Oddział jest powoływany na podstawie uchwały ZG, która określa jego siedzibę,
nazwę oraz teren i zakres działania.
- Do powołania oddziału jest wymagane:
- zgrupowanie co najmniej 100 członków;
- zapewnienie samofinansowania działalności.
- Oddział może uzyskać osobowość prawną po uzyskaniu pozytywnej opinii zarządu
głównego, po podjęciu uchwały walnego zgromadzenia oddziału i po podpisaniu
porozumienia pomiędzy zarządem głównym i zarządem oddziału, o którym mowa w §
45 ust. 5.
- Wniosek do właściwego sądu o rejestrację oddziału ubiegającego się o osobowość
prawną, po spełnieniu warunków określonych w ust. 3, składa zarząd główny.
- W oddziale działają:
- koła;
- sekcje, komisje, kluby, wydawnictwa i redakcje;
- ośrodki rzeczoznawstwa, szkoleniowe i jednostki działalności gospodarczej.
- Oddziały mające i niemające osobowości prawnej realizują cele i zadania określone
statutem i uchwałami władz SEP.
- Oddziały mające osobowość prawną samodzielnie i na własną odpowiedzialność
prowadzą działalność finansową i gospodarczą.
- Oddział może być rozwiązany na podstawie uchwały zarządu głównego, na wniosek
władz oddziału lub bez wniosku w każdym z niżej wymienionych przypadków:
- zaprzestania działalności;
- utraty zdolności samofinansowania;
- rażącego naruszania przepisów prawa lub statutu SEP albo uporczywego
prowadzenia działalności rażąco niezgodnej z uchwałami WZD i zarządu
głównego.
- Zarząd główny, przed podjęciem uchwały o rozwiązaniu oddziału, ma obowiązek
wcześniejszego pisemnego wezwania oddziału do podjęcia działań naprawczych w
wyznaczonym terminie, pod rygorem powołania zarządu komisarycznego lub
rozwiązania oddziału. ZG może powołać zarząd komisaryczny w oddziale na okres
nieprzekraczający 24 miesięcy.
- W uchwale dotyczącej powołania zarządu komisarycznego zarząd główny wskazuje
sposób reprezentacji oddziału. W przypadku oddziału mającego osobowość prawną
ZG składa wniosek o wpis zarządu komisarycznego do KRS oraz zawiadamia
właściwy organ nadzorujący. W uchwale dotyczącej rozwiązania i likwidacji oddziału,
zarząd główny wyznacza likwidatora oraz określa jego obowiązki.
- Przy prowadzeniu likwidacji oddziału mającego osobowość prawną zarząd główny
zawiadamia sąd o wszczęciu likwidacji. SEP wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki
oddziału oraz przejmuje pozostały po jego likwidacji majątek. Po zakończeniu
likwidacji zarząd główny zgłasza sądowi wniosek o wykreślenie oddziału z KRS.
- Koła i członkowie rozwiązanego oddziału mogą przechodzić do innych oddziałów.
§ 26
- Władzami i organami oddziału są:
- walne zgromadzenie członków oddziału, zwane w skrócie WZO;
- zarząd oddziału, zwany w skrócie ZO;
- organem kontrolnym jest komisja rewizyjna oddziału, zwana w skrócie KRO;
- organem orzekającym w sprawach o naruszenie postanowień statutu lub zasad
etycznego postępowania jest sąd koleżeński oddziału, zwany w skrócie SKO;
- organami doradczymi i roboczymi ZO są oddziałowe komisje, których
problematykę i zakres prac określa ZO.
- W oddziałach i kołach grupujących co najmniej 100 członków – walne zgromadzenie
członków może być zastąpione walnym zgromadzeniem delegatów.
- Oddział, w którym zwołano walne zgromadzenie delegatów oddziału i w skład którego
wchodzi co najmniej 10 kół, może utworzyć komisję wyborczą oddziału (KWO), jako
organ doradczy i roboczy WZO. Przy tworzeniu komisji i jej działalności mają
zastosowanie odpowiednio postanowienia zawarte w § 23 statutu.
Walne zgromadzenie oddziału
§ 27
- Najwyższą władzą oddziału jest WZO.
- WZO może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- W WZO biorą udział:
- z głosem stanowiącym wszyscy członkowie oddziału i na zasadach ustalonych
przez ZO z głosem stanowiącym albo doradczym przedstawiciele członków
wspierających – osób prawnych
lub
- z głosem stanowiącym członkowie honorowi z oddziału i wybrani według ustaleń
ZO delegaci kół oraz na zasadach ustalonych przez ZO z głosem stanowiącym lub
doradczym przedstawiciele członków wspierających – osób prawnych.
Liczba przedstawicieli członków wspierających z głosem stanowiącym nie może
przekraczać 10% ogólnej liczby osób z głosem stanowiącym na WZO.
- W WZO zwołanym jako walne zgromadzenie delegatów biorą udział z głosem
doradczym członkowie: ZO, KRO i SKO, przewodniczący sekcji oddziałowych i innych
jednostek organizacyjnych oddziału, zasłużeni seniorzy SEP z oddziału oraz goście
zaproszeni przez ZO.
§ 28
- Zwyczajne WZO jest zwoływane przez zarząd oddziału nie później niż na 3 miesiące
przed WZD.
- O terminie, miejscu i porządku obrad WZO zarząd oddziału zawiadamia osoby z
głosem stanowiącym co najmniej na 14 dni przed terminem WZO.
- Do kompetencji WZO należy:
- uchwalanie kierunków działalności oddziału;
- rozpatrywanie sprawozdań ZO z działalności oddziału, w tym z działalności
własnej ZO oraz sprawozdań KRO i SKO;
- ocena działalności oddziału i rozpatrzenie wniosku KRO w sprawie absolutorium
dla ZO;
- wybór prezesa oddziału oraz członków: ZO, KRO, SKO i KWO;
- wybór delegatów na WZD;
- uchwalanie regulaminów: WZO, ZO, KRO i KWO;
- rozpatrywanie zaskarżonych uchwał zarządu oddziału;
- ustanawianie oddziałowych wyróżnień;
- podejmowanie uchwały w sprawie uzyskania osobowości prawnej;
- podejmowanie uchwały dotyczącej wniosku o rozwiązanie oddziału.
§ 29
- Nadzwyczajne WZO, zwane w skrócie NWZO, jest zwoływane przez ZO z własnej
inicjatywy, na pisemny wniosek: ZG, KRO lub co najmniej 1/2 liczby osób z głosem
stanowiącym.
- Pisemny wniosek o zwołanie NWZO powinien zawierać proponowany porządek obrad.
- ZO jest zobowiązany zwołać NWZO w ciągu 8 tygodni, licząc od dnia otrzymania
wniosku.
- NWZO obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. Włączenie innych spraw
do porządku obrad wymaga większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2
liczby osób z głosem stanowiącym.
Zarząd oddziału
§ 30
- W skład ZO wchodzą prezes oddziału i nie więcej niż 15 członków.
- Na wniosek prezesa oddziału zarząd wybiera ze swego grona wiceprezesów oddziału,
skarbnika oddziału i sekretarza oddziału.
- ZO może utworzyć prezydium oraz określić jego skład i kompetencje.
- Do obowiązków i kompetencji ZO należy:
- kierowanie działalnością oddziału zgodnie ze statutem, uchwałami WZD, ZG i
WZO oraz realizowanie wspólnej z ZG polityki w zakresie celów statutowych;
- uchwalanie zakresu i form działalności gospodarczej oraz zasad finansowania
działalności oddziału;
- zwykły zarząd majątkiem i nadzorowanie działalności gospodarczej oddziału;
- uchwalanie rocznych planów działalności i budżetów oddziału oraz
przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych, a w oddziałach mających
osobowość prawną również ich zatwierdzanie;
- zatwierdzanie regulaminów oddziału innych niż wymienione w § 28 ust.3 pkt 6;
- ustalanie struktury organizacyjnej oddziału, zakresu działalności oddziałowych
jednostek organizacyjnych oraz ich powoływanie, nadzorowanie i
rozwiązywanie;
- przyjmowanie i wykreślanie członków oraz ewidencjonowanie i rozwiązywanie
kół;
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałowych sekcji naukowo-technicznych oraz
wydawnictw; powoływanie i odwoływanie przewodniczących i członków komisji
oddziałowych, redaktorów oddziałowych wydawnictw, kierowników ośrodków:
rzeczoznawstwa i szkoleniowych, klubów i jednostek specjalistycznych oraz
nadzorowanie ich działalności;
- zgłaszanie przedstawicieli oddziału do centralnych jednostek organizacyjnych;
- wnioskowanie o nadanie godności, odznak, medali i wyróżnień oraz odznaczeń;
- nadawanie oddziałowych wyróżnień;
- podejmowanie uchwał w sprawie przynależności do regionalnych i lokalnych
organizacji naukowych, technicznych i gospodarczych oraz zgłaszanie
przedstawicieli oddziału do tych organizacji.
§ 31
- Prezes oddziału kieruje pracami zarządu oddziału i jego prezydium, a w okresach
pomiędzy posiedzeniami podejmuje decyzje dotyczące spraw wyszczególnionych
w § 30 ust. 4 pkt 1 oraz innych, stosownie do uprawnień każdorazowo określanych
w uchwałach ZO.
- Prezes oddziału lub z jego upoważnienia wiceprezesi oddziału i inne osoby
reprezentują oddział.
Komisja rewizyjna oddziału
§ 32
- W skład KRO wchodzi nie więcej niż 5 członków, którzy wybierają ze swego grona
przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Do obowiązków i kompetencji KRO należy:
- dokonywanie okresowych kontroli działalności ZO i wszystkich jednostek
organizacyjnych oddziału w zakresie zgodności ich działania z przepisami
prawa, ze statutem SEP, uchwałami: WZD, ZG i WZO;
- ocena rocznych sprawozdań finansowych oddziału i uchwał dotyczących
podziału zysku lub pokrycia straty, ocena działalności i sprawozdania ZO oraz
pracy poszczególnych członków ZO;
- coroczne, pisemne przedstawianie wyników tych ocen zarządowi oddziału i ich
udostępnianie pisemne lub drogą elektroniczną osobom z głosem stanowiącym
na WZO;
- składanie sprawozdań na WZO i zgłaszanie wniosków w sprawie absolutorium
dla ZO; KRO ma prawo odmiennie wnioskować w sprawie absolutorium w
odniesieniu do wskazanych przez nią członków ZO;
- wnioskowanie do ZO o zwołanie NWZO.
Sąd koleżeński oddziału
§ 33
- W skład SKO wchodzi nie więcej niż 5 członków, którzy wybierają ze swego grona
przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- SKO w pierwszej instancji rozpatruje na wniosek: zainteresowanej osoby, ZO lub ZG
sprawy o naruszenie przez członka oddziału postanowień statutu SEP lub zasad
etycznego postępowania członków SEP.
Koło
§ 34
- Do zorganizowania koła jest wymagana inicjatywa co najmniej 6 członków SEP.
- Uprawomocnienie działalności koła wymaga jego zarejestrowania przez ZO.
- Koło może być rozwiązane na podstawie uchwały ZO na wniosek zarządu koła lub po
stwierdzeniu zaprzestania działalności.
§ 35
Władzami i organami koła są:
- walne zebranie członków lub delegatów koła, zwane w skrócie WZK;
- zarząd koła;
- organem kontrolnym jest komisja rewizyjna koła, obligatoryjna w kołach
liczących więcej niż 50 członków.
§ 36
- Najwyższą władzą koła jest WZK.
- W WZK biorą udział z głosem stanowiącym:
- wszyscy członkowie koła
lub
- członkowie honorowi i zasłużeni seniorzy należący do koła oraz delegaci członków
koła.
- W WZK zwołanym jako walne zebranie delegatów biorą udział z głosem doradczym
członkowie zarządu i komisji rewizyjnej, członkowie wspierający (osoby fizyczne) lub
ich przedstawiciele oraz zaproszeni goście.
§ 37
- WZK jest zwoływane przez zarząd koła z własnej inicjatywy albo z inicjatywy zarządu
oddziału, na wniosek komisji rewizyjnej koła lub na wniosek co najmniej 1/2 liczby
członków koła.
- O terminie, miejscu i porządku obrad WZK zarząd koła zawiadamia osoby z głosem
stanowiącym oraz ZO co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
- Do kompetencji WZK należy:
- uchwalanie kierunków działalności koła;
- rozpatrywanie sprawozdania zarządu z działalności koła i sprawozdania komisji
rewizyjnej koła;
- udzielanie absolutorium zarządowi koła;
- wybór prezesa i członków zarządu koła;
- wybór komisji rewizyjnej koła;
- wybór delegatów na walne zgromadzenie oddziału;
- uchwalanie regulaminu koła.
§ 38
- W skład zarządu koła wchodzi co najmniej 3 członków, w tym prezes koła, skarbnik
koła i sekretarz koła.
- Do obowiązków i kompetencji zarządu koła należy:
- kierowanie działalnością koła zgodnie ze statutem, regulaminem koła oraz
uchwałami: WZK, ZO, WZO, ZG i WZD;
- zarządzanie środkami finansowymi koła zgodnie z zasadami finansowania
działalności uchwalonymi przez zarząd oddziału oraz zatwierdzonym planem
pracy i preliminarzem wydatków;
- wnioskowanie w sprawie nadawania odznak, medali i wyróżnień.
§ 39
- Prezes koła kieruje pracami zarządu i działalnością koła.
- Prezes koła lub z jego upoważnienia inne osoby reprezentują koło.
§ 40
- W skład komisji rewizyjnej koła wchodzi co najmniej 3 członków, którzy ze swego
grona wybierają przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Komisja rewizyjna koła okresowo kontroluje oraz corocznie ocenia działalność
zarządu koła i ocenę przedstawia WZK.
- W kołach, w których nie ma komisji rewizyjnej jej funkcję spełnia WZK.
Rozdział VI. Jednostki naukowo-techniczne i rada naukowo-techniczna
§ 41
- Działalność o charakterze naukowo-technicznym jest prowadzona w: komitetach,
sekcjach oddziałowych, podmiotach działalności gospodarczej, wydawnictwach i
innych powołanych w tym celu jednostkach specjalistycznych.
- W celu współpracy sekcji oddziałowych zarząd główny może powołać centralne
kolegium sekcji. W skład centralnego kolegium sekcji wchodzą przewodniczący i
przedstawiciele sekcji oddziałowych, którzy ze swego składu wybierają
przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza centralnego kolegium
sekcji.
- Komitety, centralne kolegia sekcji, podmioty działalności gospodarczej,
wydawnictwa, a w ich ramach redakcje i rady naukowe czasopism oraz inne jednostki
specjalistyczne powołuje i rozwiązuje ZG, natomiast sekcje oddziałowe, ośrodki
rzeczoznawstwa i inne jednostki specjalistyczne w oddziałach powołują i rozwiązują
zarządy oddziałów.
- Komitety i centralne kolegia sekcji pełnią funkcję wiodącą w swojej dziedzinie. Mogą
współpracować z innymi stowarzyszeniami naukowo-technicznymi, zainteresowanymi
instytucjami oraz agendami rządowymi i samorządowymi.
- Komitety, centralne kolegia sekcji, sekcje oddziałowe, podmioty działalności
gospodarczej i inne jednostki specjalistyczne działają na podstawie opracowanych
przez nie regulaminów, zatwierdzanych odpowiednio przez ZG lub ZO.
- Przewodniczący komitetów, centralnych kolegiów sekcji i prezes SEP tworzą radę
naukowo-techniczną stowarzyszenia, której przewodniczy prezes SEP.
- Władze jednostek naukowo-technicznych zobowiązane są do przedkładania planów i
budżetów oraz składania rocznych sprawozdań ze swojej działalności odpowiednio ZG
lub ZO.
§ 42
- Komitety grupują powołanych imiennie specjalistów członków SEP i specjalistów
niebędących członkami SEP, deklarujących wolę pracy w komitecie. Przy
organizowaniu komitetu zarząd główny powołuje imiennie jego pierwszy skład
osobowy.
- Celem działalności komitetów jest wykonywanie zadań o charakterze naukowotechnicznym związanych
z rozwojem różnych dziedzin elektryki oraz dziedzin pokrewnych.
- Komitetem kieruje przewodniczący oraz prezydium wybrane na zebraniu komitetu.
- Komitety, które są członkami organizacji międzynarodowych i reprezentują SEP
noszą nazwę polskich komitetów.
- Komitet, w uzgodnieniu z ZG, może prowadzić działalność gospodarczą samodzielnie
lub poprzez wskazany przez ZG podmiot działalności gospodarczej, biuro SEP albo
oddział.
§ 43
- Sekcje oddziałowe grupują:
- członków SEP z tej samej dziedziny elektryki lub o podobnych
zainteresowaniach, którzy zgłosili przynależność do sekcji;
- koła na podstawie decyzji podjętych przez ich zarządy.
- Celem działalności sekcji oddziałowej jest upowszechnianie wiedzy, nowych
rozwiązań i osiągnięć oraz opiniowanie przepisów i dokumentów związanych z daną
dziedziną elektryki, a także wspieranie działalności stowarzyszenia w zakresie
zainteresowania i kompetencji grup środowiskowych członków SEP.
- Sekcją kieruje oddziałowe kolegium sekcji wybrane na zebraniu sprawozdawczowyborczym sekcji.
§ 44
- Podmioty działalności gospodarczej, wydawnictwa i inne jednostki specjalistyczne
prowadzą i upowszechniają działalność o charakterze naukowo-technicznym oraz
świadczą odpłatnie usługi w tym zakresie.
- Dyrektorów i rady nadzorcze podmiotów działalności gospodarczej powołuje zarząd
odpowiedniego szczebla.
- Redaktorów naczelnych czasopism i dyrektorów jednostek specjalistycznych powołuje
zarząd odpowiedniego szczebla.
Rozdział VII. Majątek i zaciąganie zobowiązań majątkowych
§ 45
- Majątek SEP, w tym majątek oddziałów mających osobowość prawną, stanowią:
nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne, papiery wartościowe oraz wartości
niematerialne i prawne.
- Majątek powstaje z:
- składek członkowskich;
- dochodów z majątku;
- darowizn, spadków, zapisów, dotacji, subwencji, udziałów i lokat;
- wpływów z działalności statutowej i gospodarczej;
- ofiarności publicznej i sponsoringu,
- udziałów SEP w majątku wspólnym w innych organizacjach.
- Majątek służy wyłącznie do realizacji celów statutowych.
- Majątek stanowi wspólną i niepodzielną własność SEP.
- Oddział, który uzyskał osobowość prawną, na mocy porozumienia z zarządem
głównym zatrzymuje na własność użytkowany majątek powstały staraniem oddziału.
W przypadku rozwiązania oddziału cały majątek po pokryciu zobowiązań oddziału
pozostaje w SEP.
§ 46
- Majątkiem SEP zarządza zarząd główny, a majątkiem oddziałów i podmiotów
działalności gospodarczej mających osobowość prawną ich zarządy. ZG na mocy
uchwały może powierzyć biuru SEP oraz oddziałom, komitetom i podmiotom
działalności gospodarczej niemającym osobowości prawnej wykonywanie funkcji
zwykłego zarządu użytkowanymi częściami majątku.
- Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i finansowych
są uprawnieni działający wspólnie prezes SEP i skarbnik SEP, a także w
akceptowanym przez ZG zakresie upełnomocnione przez nich do wspólnego działania
osoby, w tym: sekretarz generalny i główny księgowy SEP, prezesi oddziałów i
skarbnicy oddziałów niemających osobowości prawnej, przewodniczący i skarbnicy
komitetów, dyrektorzy i główni księgowi podmiotów działalności gospodarczej
niemających osobowości prawnej.
- Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych oddziałów,
które uzyskały osobowość prawną, są uprawnieni łącznie prezes oddziału i skarbnik
oddziału oraz w akceptowanym przez ZO zakresie upełnomocnione przez nich osoby.
- Dla prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi wszystkie oddziały i
jednostki organizacyjne prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą
zobowiązane są do opracowywania rocznych budżetów, a biuro SEP do opracowania
budżetu centralnego.
- Przy opracowywaniu i uchwalaniu budżetów należy uwzględniać odpowiednio
postanowienia zawarte w: § 18 ust. 5 pkt: 2, 3 i 4, § 30 ust. 4 pkt: 2 i 4 oraz § 45
statutu.
Rozdział VIII. Zasady ordynacji wyborczej, głosowań i podejmowania uchwał
§ 47
- Kadencja władz i organów wybieralnych SEP wszystkich szczebli trwa cztery lata.
Kadencja może zostać skrócona uchwałą zwołanego w tym celu NWZD, NWZO lub
WZK. W tym przypadku nowo wybrane składy władz i organów są wybierane tylko na
okres do końca czteroletniej kadencji.
- Nieudzielenie absolutorium członkowi zarządu skraca jego kadencję z dniem podjęcia
takiej uchwały oraz pozbawia prawa do kandydowania w najbliższych wyborach.
- Funkcje: prezesa SEP, prezesa oddziału, przewodniczącego GKR i przewodniczącego
KRO mogą być pełnione nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje. Ponowny wybór
na te funkcje jest możliwy po okresie przerwy co najmniej jednej kadencji.
- Funkcja członka zarządu głównego i członka zarządu oddziału nie może być łączona
z funkcją członka głównej komisji rewizyjnej lub komisji rewizyjnej oddziału oraz
sądów koleżeńskich obu instancji. Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą być w
związkach rodzinnych lub podległości służbowej z członkami kontrolowanych
zarządów.
- Wybory delegatów, członków władz i organów, komisji wyborczych oraz głosowania o
nadanie godności członka honorowego i zasłużonego seniora są tajne.
- Wybory w: kołach, sekcjach oddziałowych, centralnych kolegiach sekcji i komitetach
mogą być jawne, o ile wyrażą na to zgodę wszyscy uczestnicy zebrania.
§ 48
- Obrady wszystkich władz i organów są prawomocne do podejmowania uchwał oraz
dokonywania wyborów przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób z głosem
stanowiącym. Obrady WZD, WZO, WZK w drugim terminie są prawomocne bez
względu na liczbę obecnych.
- Uchwały i decyzje wszystkich władz oraz organów są podejmowane zwykłą
większością głosów, chyba że inne postanowienia statutu stanowią inaczej. W
przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos prowadzącego obrady.
- Uchwały i decyzje władz i organów mogą być głosowane przy użyciu środków
technicznych zapewniających prawidłowość głosowania.
§ 49
- Liczbę delegatów na WZO ustala zarząd oddziału proporcjonalnie do liczby członków
zarejestrowanych w kołach na koniec roku kalendarzowego poprzedzającego WZO.
- Liczbę delegatów wybieranych przez oddziały na WZD ustala zarząd główny
proporcjonalnie do liczby członków zarejestrowanych w oddziałach na koniec roku
kalendarzowego poprzedzającego WZD.
- Mandat delegata trwa do czasu stwierdzenia wybrania delegata na następną
kadencję.
§ 50
- Liczbę członków wybieranych władz i organów właściwego szczebla ustalają
odpowiednio WZK, WZO i WZD, uwzględniając zapisy: § 18 ust. 2, § 20 ust. 1, § 30
ust. 1, § 32 ust. 1, § 33 ust. 1, § 38 ust. 1 i § 40 ust. 1.
- Kandydatów do władz i organów odpowiedniego szczebla mogą zgłaszać do komisji
wyborczych:
- członkowie kół i oddziałów organizujących walne zebrania lub zgromadzenia
swoich członków;
- delegaci na: WZK, WZO i WZD oraz członkowie honorowi;
- zarządy;
- komisje rewizyjne spośród członków ustępujących władz i organów;
- komisje wyborcze;
- prezydia komitetów i centralne kolegia sekcji.
- Kandydatami do władz i organów mogą być zwyczajni i honorowi członkowie SEP,
którzy mają bierne prawo wyborcze. Kandydat jest zobowiązany do złożenia
pisemnej deklaracji zaangażowania i zgody na pełnienie proponowanej funkcji.
- Jeżeli w wyniku działań KW liczba kandydatów zgłaszanych do wyboru nie będzie
większa od liczby miejsc w organie wybieralnym, osoby z głosem stanowiącym mają
prawo podczas obrad WZD albo WZO zgłosić dodatkowych kandydatów, w trybie
ustalonym w regulaminie WZD albo WZO.
§ 51
- W wyniku wyborów prezesem SEP, prezesem oddziału lub prezesem koła zostaje
kandydat, który uzyska ponad 1/2 oddanych ważnych głosów.
- Jeżeli w pierwszym głosowaniu na prezesa żaden z kandydatów nie uzyskał
wymaganej w ust. 1 liczby głosów, odbywa się druga tura głosowania na dwóch
kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. Prezesem SEP, prezesem
oddziału albo prezesem koła zostaje wybrany kandydat, który uzyska większą liczbę
głosów, a przy równej liczbie głosów kandydat o dłuższym stażu członkowskim.
- Członkami: zarządu, komisji rewizyjnej, sądu koleżeńskiego i komisji wyborczej
zostają kandydaci, którzy w wyborach otrzymali kolejno największą liczbę głosów. W
przypadku uzyskania przez kandydatów na miejscach mandatowych równej liczby
głosów, o wyborze decyduje dłuższy staż członkowski.
- Wybrany prezes koła uzyskuje jednocześnie mandat delegata na WZO, a prezes
oddziału mandat delegata na WZD. Mandat prezesa mieści się w ogólnej liczbie
delegatów oddziału lub koła.
§ 52
- W przypadku rezygnacji, niemożności pełnienia funkcji lub odwołania członka
wybranej władzy i organu wybieralnego oraz delegata na WZD, WZO albo WZK, na
jego miejsce wchodzi następny kandydat z listy wyborczej w kolejności uzyskanej
liczby głosów.
- Prawo odwoływania osób wybranych do pełnienia określonych funkcji przysługuje
temu organowi, który dokonał ich wyboru.
- W przypadku rezygnacji lub niemożności pełnienia funkcji prezesa: koła, oddziału lub
SEP należy dokonać nowego wyboru prezesa na nadzwyczajnym WZK, WZO lub
WZD.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 3, o ile do końca kadencji zostało mniej niż 1/2
kadencji, dopuszcza się wybór prezesa przez właściwy zarząd spośród swoich
członków.
- Pełnienie funkcji prezesa i przewodniczącego komisji rewizyjnej przez okres krótszy
niż 1/2 kadencji nie zalicza się do kadencji w rozumieniu § 47 ust. 3.
Rozdział IX. Zmiana statutu i rozwiązanie się SEP
§ 53
- Uchwały w sprawie zmian statutu podejmuje walny zjazd delegatów na wniosek ZG
lub GKR.
- Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają większością co najmniej 2/3 liczby
głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby osób z głosem stanowiącym.
- Zmiana statutu powinna być umieszczona w porządku obrad walnego zjazdu
delegatów, a projektowane zmiany powinny być podane do wiadomości osób z
głosem stanowiącym nie później niż na 6 tygodni przed walnym zjazdem delegatów.
- Do projektowanych zmian statutu osoby z głosem stanowiącym mogą zgłaszać
pisemnie uwagi i zastrzeżenia, które powinny być przesłane do komisji statutowej nie
później niż na 3 tygodnie przed terminem WZD.
§ 54
- Uchwałę o rozwiązaniu się SEP podejmuje WZD na wniosek co najmniej 1/2 liczby
oddziałów, większością co najmniej 3/4 liczby głosów przy obecności co najmniej 2/3
liczby osób z głosem stanowiącym.
- Uchwała WZD o rozwiązaniu się SEP określa cel, na jaki przeznacza się jego majątek.
Rozdział X. Przepisy końcowe i przejściowe
§ 55
- Władze i organa oraz jednostki organizacyjne SEP działają do końca kadencji 2014-
2018 w dotychczasowych składach i układzie organizacyjnym.
- Do końca kadencji 2014-2018 należy dostosować regulaminy do zmian statutu
uchwalonego przez NWZD w dniu 22 czerwca 2017 r.
- Zmiany statutu wchodzą w życie z dniem wpisu statutu w KRS. Z dniem wejścia w
życie niniejszego statutu traci moc statut uchwalony w dniu 19 grudnia 2007 r.
Niniejszy statut został uchwalony przez XXXVII Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów
SEP w dniu 22 czerwca 2017 r. w Warszawie.
Przewodniczący XXXVII NWZD SEP
/-/ prof. Andrzej Zieliński